「日本がアジアを解放した」という映画にインドネシア大使館が抗議

インドネシア解放を描く日本映画に抗議の嵐
http://www.geocities.co.jp/HiTeens/7498/kakolog.html
By Elaine Lies
2001年3月14日(水) 午後9: 50東京(ロイター)
インドネシア外交当局が水曜日に語ったところによると、インドネシア第二次世界大戦中のインドネシアを舞台とした公開前の日本映画を、歴史を歪曲するものとして、一部シーンをカットするよう要求した。

この映画「ムルデカ」を制作した会社は、以前、大戦時の日本の首相東条英機を描いて物議をかもした映画も作っている。今度の映画も大戦中の日本の侵略を西洋の植民地主義からのアジア解放戦争として描写するものとして、諸外国からの抗議の的となるだろう。

「ムルデカ」(インドネシア語で自由と独立の意)は、大日本帝国軍の1942年のインドネシア侵略に参加し、インドネシアの自由のために戦い続けた兵士の話である。

350年間、オランダの植民地となったインドネシアは、1945年8月17日に独立を宣言した。しかしながら、オランダが無謀にも諸島を奪回しようとしたため、1950年まで戦争は続いた。

在東京インドネシア大使館参事官サキディン氏は、「私たちは、映画会社の社長を呼び、一部シーンの削除を要求した」とロイターに語った。「そのシーンはインドネシアを侮辱した、史実に基づかないものである。昨日と今日の長い話し合いの後に、彼は削除に同意した。」

「ムルデカ」は大手映画会社東宝によって封切りされ、5月12日に日本全国で上映される。この映画を制作した東京映画制作の社長浅野勝昭氏によると、インドネシアでも封切りされる見込み。

浅野氏は「この映画はすべて事実に基づいている。また、私たちは、両国民にこの史実を知ってほしい」とロイターに語った。「両国民がどのような意見をもち、結果として何が起こるか。これはそれぞれの国民に対する問題提起である」

侵略者を救済者と扱う

問題となったシーンは、ジャワ島に日本軍が進入したとき、老婦人がひざまずいて日本兵の足の甲にキスをし、彼を救済者と呼びながら、オランダから解放してくれたことに感謝の意を表すシーン。

「私たちは、それがインドネシア人の心を傷つけ、そして史実に反するので、このシーンを使用しないように要求した」(サキディン氏)。彼は、浅野氏の対応は協力的だったが、その映画が独立戦争における日本の役割を過大評価しているので、多くの点でまだ納得のいくものではない、と語った。

物語の中心人物は、1942年のジャワ侵攻に参加し、その後インドネシア青年を精鋭兵として訓練する日本兵のグループである。彼らは日本敗戦後も、インドネシアの仲間と戦うために残留する。そして、全員が英雄的に戦死する。

大きく、そして事細かに描かれる彼らの死について、サキディン氏は「これは身勝手なとらえ方だ。この映画は虚像を作り上げようとしているーーそして、ある国が優秀で、ある国は劣っているという印象を与えてしまう。」と述べた。

確かに、日本はインドネシア青年を訓練し、PETA(祖国防衛義勇軍)と呼ばれる市民軍を形成した。PETAは連合軍の攻撃に備えてインドネシア人が自衛するために組織された軍隊である。ーーこの貢献をインドネシアは常に認めてはいる。

「私たちはインドネシアにおける彼ら(日本兵グループ)の存在と、彼らが青年を訓練したことを利用したのは確かだ。」(サキディン氏)「したがって、映画にはごくわずかの真実が含まれてはいる。しかし、それはごくわずかでしかない。」

彼はさらに映画の問題点を指摘する。「2000人の日本人がインドネシア解放のために戦い、彼らの半分が戦死したというのは誇張である。実際にはごく一握りであろう。」

映画で日本兵が頻繁に口にする言葉「“アジアを解放する”ために日本は第二次世界大戦を戦っている」について、「無知もはなはだしい。(Don't be na?ve.) 日本軍が来るずっとずっと前から、インドネシアは独立のために戦ってきたのだ」

プライドの回復

浅野氏は、「インドネシア解放のために命を捧げた日本人がいたことを単に示したかっただけだ。そして、それによって、若い日本人に自尊心を与えたかった。」と言う

これは彼の共鳴する映画「プライド 運命の瞬間」(1998年)の目的でもある。この映画は、東条英機を戦犯ではなく、日本の最後のサムライの一人として描写することで、かつて日本に侵略された中国と北朝鮮を激怒させた。

浅野氏は日本の侵略を解放戦争として描写したら、問題になるとは思わなかったのかと尋ねられて、「私は、多くの意見があると信じている。しかし日本が戦わなかったら、アジア諸国は解放されなかっただろう」

彼はこう付け加えた。「現在、日本人は、日本人であることの誇りを失っている。私は過去の偉大な日本人を示すことにより日本人としての誇りを復活させたかった。」


原文
http://sg.news.yahoo.com/010314/3/k4wy.html
Japan movie on Indonesian freedom sparks protests

By Elaine Lies
Wednesday March 14, 9:50 PM


TOKYO (Reuters) - A new Japanese movie set in Indonesia during World War Two ran into trouble even before it opened when Indonesia demanded cuts for distorting history, diplomats said on Wednesday.

The movie, made by the same company as a controversial film about Japanese wartime Prime Minister Hideki Tojo, could also spark protests from other nations for portraying Japan's World War Two invasion of Asia as a war of liberation from Western colonialism.

"Merdeka", which means freedom and independence in Indonesian, tells the story of soldiers who take part in the Imperial Japanese Army's invasion of Indonesia in 1942 and remain to fight for the country's freedom.

Indonesia, colonised by the Dutch for around 350 years, declared independence on August 17, 1945. Fighting continued until 1950, however, as the Dutch mounted an abortive effort to retake the sprawling archipelago.

"We called in the president of the company and demanded he delete a scene," Sakidin, a counsellor at the Indonesian embassy in Tokyo, told Reuters. It was humiliating to Indonesia and historically untrue, he said.

"After a long conversation yesterday and today, he agreed."

"Merdeka" will be released by major movie firm Toei Co Ltd and open around Japan on May 12. Eventually it will also likely to be released in Indonesia, said Katsuaki Asano, president of Tokyo Film Production, which produced it.

"All of this is based on facts, and we want the people of both countries to know of this history," Asano told Reuters. "What opinion they have and what happens as a result, this is a question for the people of each country."


INVADER AS SAVIOUR

The scene objected to was one in which an invading Japanese soldier is met by an old woman who kisses his feet in gratitude for being freed from the Dutch,
calling him a saviour.

"We told them not to use this because it would hurt people in Indonesia, because it is not true," Sakidin said.

He said Asano's response was quite cooperative, but that the movie is still unsatisfactory in a number of ways because it exaggerates Japan's role in the fight for independence.

The story centres on a group of Japanese soldiers who take part in the 1942 invasion of Java and then work to train young Indonesians into an effective fighting force. They stay after Japan's defeat to fight with their Indonesian comrades. Eventually they die heroically, down to the last man.

Of these deaths, shown in vast detail, Sakidin said: "This is self-indulgence. They are trying to create an image -- and it's difficult not to get the impression that one nation is superior and one is inferior."

Japan did indeed train young Indonesians and form a militia called PETA, an armed force designed to allow Indonesians to defend themselves if Allied troops attacked -- a contribution that Indonesia has always recognised.

"We did make use of their presence in Indonesia and their training of youth," Sakidin said. "So the movie is a little bit true. But that is only one part."

He also said the movie's claims that 2,000 Japanese fought to free Indonesia, and half of them died, were exaggerated and that the true number was likely to be no more than a handful.

Of the soldiers' frequent statements that Japan is fighting World War Two "to free Asia", he said: "Don't be naive. Indonesia fought for independence long, long, long before that."


RESTORING PRIDE

Asano said he merely wanted to show that there were Japanese who gave their lives so Indonesia could be free -- and, by so doing, give young Japanese a sense of pride in themselves.

This goal was also the aim in his sympathetic 1998 film about Tojo titled "Pride - The Fateful Moment." The film enraged China and North Korea, both invaded by Japan, by portraying Tojo as one of Japan's last samurai rather than a war criminal.

Asked if he didn't think that the depiction of the Japanese invasion as a war of liberation might not spark trouble, he said: "I believe there are many opinions. But if Japan had not fought in the war, Asian countries wouldn't be free."

"Currently, Japanese have lost their pride in being Japanese," he said. "I wanted to revive that by showing great Japanese in the past."